Hvad siger din hjemmeside om din virksomhed?

Q: min virksomhed er meget lille, bare mig og to medarbejdere og vores produkt virkelig ikke kan sælges online. Har jeg virkelig brug for en hjemmeside?

–Robin C.

A: Tillykke, Robin, du er en milliontedel person til at spørge mig spørgsmål. Smile til kameraer, børste streamers og konfetti fra dit hår og lytte nøje, fordi jeg er ved at besvare milliontedel gang hvad er blevet en af de mest vigtige og ofte stillede spørgsmål om digital business alder.

Inden jeg besvarer, men lad os flash tilbage til den allerførste gang jeg blev stillet dette spørgsmål. Det var circa 1998, i løbet af internettet, buksetrold år lige efter Al Gore hævder at have givet fødsel til konceptet et par korte år før.

Jeg gav en tale på virkningen af internettet på små virksomheder ved en association frokost i Montgomery, Alabama. Mit motto var: Feed mig, og jeg vil tale. Jeg har samme motto i dag, men jeg forventer nu dessert til at indgå i bytte for deling af mine store visdom.

I 1998, som var årtier siden i Internet år, fremtiden for elektronisk handel eller “e-handel” som det er kommet til at være kendt, var nogens gætte, men selv de mest negative futurister enige om, at alle tegn oplyste, at en stor del af virksomhedens fremtidige indtægter ville være udvundet fra online-transaktioner eller offline transaktioner, der var resultatet af online marketing indsats.

Så Robin, bør din virksomhed har en hjemmeside, selv om din virksomhed er lille og sælger produkter eller tjenester, som du ikke tror kan være solgt online? Mit svar i 1998 er det samme som mit svar i dag: Ja, hvis du har en virksomhed, skal du have en hjemmeside. Periode. Ingen spørgsmål. Uden tvivl. Tak, kørsel gennem.

Nu tjener kundenummer 1 million, og en…

Også, ikke være så hurtige til at afvise dit produkt som en, der ikke kan sælges online. I dag er der meget lidt, der ikke kan blive solgt over internettet. Mere end 20 millioner shoppere er nu online, købe alt fra bøger til computere til biler til fast ejendom til jet fly til naturgas til du navn det. Hvis du kan forestille dig det, vil nogen finde ud af at sælge det online.

Internet marketing research firmaer forudsige at online indtægter vil variere mellem $180 og 200 milliarder dollars i 2003. De forudser også, at antallet af online forbrugere vil vokse med en hastighed på 30-50% over de næste par år. Disse tal alene bør være nok til at overbevise dig, at din virksomhed skal have en hjemmeside.

Lad mig præcisere et punkt: Jeg siger ikke at du skal sætte alle dine bestræbelser til at sælge dine varer over internettet, selv hvis dit produkt egner sig til nem online salg, du helt sikkert bør overveje det.

Punktet her er, at du bør i det mindste har en tilstedeværelse på World Wide Web for at kunder, potentielle medarbejdere, forretningspartnere, og måske endda investorer kan hurtigt og nemt finde ud af mere om din virksomhed og de produkter eller tjenesteydelser du har at tilbyde.

Når det er sagt, det ikke er nok at du kun har en hjemmeside. Du skal have en professionel hjemmeside, hvis du ønsker at blive taget alvorligt. Da mange forbrugere nu søge efter oplysninger på nettet før du kan foretage et køb på en mursten og mørtel butik, kan din hjemmeside være den første chance du har ved at gøre et godt indtryk på en potentiel køber. Hvis dit websted ser ud som om det var designet af en tønde af farveblind aber, mistes din chance for at gøre et godt første indtryk.

En af de gode ting ved internettet er, at det har udlignet spilleregler, når det kommer til at konkurrere med de store drenge. Som nævnt, du har et skud på at gøre et godt første indtryk og med et veldesignet websted, din lille operation kan projektere billedet og professionalisme af en meget større selskab. Omvendt gælder også. Jeg har set mange store selskab websites, der var så dårligt designede og svært at navigere, at de helt mangler professionalisme og troværdighed. Godt for dig, ærgerligt for dem.

Du nævner også, at din er en lille operation, men når det kommer til at drage fordel af en hjemmeside, størrelse betyder ikke noget. Jeg er ligeglad, hvis du er en one-man show eller en ti tusinde medarbejder corporate gigant; Hvis du ikke har en hjemmeside taber du virksomhed til andre virksomheder, der gør. Her er den undtagelse fra min regel: det er faktisk bedre at har ingen hjemmeside på alle end at have en, der gør din virksomhed ser dårligt.

Din hjemmeside er meget sigende omkring virksomheden. Det enten siger, “Hey, se, vi tager vores forretning så alvorligt at vi har skabt denne vidunderlige hjemmeside for vores kunder!” eller det siger, “Hey, se, jeg lader min ti – årige nevø designe mit websted! Good luck at finde noget!”

Hvad gør din hjemmeside siger om din virksomhed?

Her er til din succes.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *